Raport Rzecznika Ubezpieczonych dotyczący ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych oraz sposób jego publicznej prezentacji stanowi interesującą próbę wpłynięcia na rzeczywistość nie tylko ubezpieczeniową. Szczególnie ciekawe jest modne obecnie (i jak praktyka wykazuje, bardzo skuteczne) posłużenia się instrumentem, jakim jest medialna krytyka Komisji Nadzoru Finansowego. Krytyka ta stanowić może formę nacisku na Komisję aby podjęła działania, do których prawnie nie jest zobowiązana lub wręcz których podjęcia prawo Komisji zabrania.
Dotychczasowe przepisy krajowe dot. ochrony danych osobowych mają zostać zastąpione rozporządzeniem unijnym. W projekcie rozporządzenia dochodzi do asymetrii terytorialnej pomiędzy miejscem zamieszkania podmiotów danych a siedzibą organu sprawującego nadzór nad administratorem danych w zakresie ich przetwarzania , co stanowić może przedmiot sporów pomiędzy państwami członkowskimi i generować ryzyka prawne dla lokalnych administratorów danych. Źródłem sporu jest okoliczność, że zgodnie z projektem Rozporządzenia każdy organ nadzorczy wykonuje swe kompetencje właściwie tylko na terytorium własnego państwa członkowskiego. W dniu 25 stycznia 2012 zaprezentowany został projekt Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych (ogólne a może wpłynąć na sytuację zakładów ubezpieczeń posiadających siedzibę w Polsce, być może pogarszając ich sytuację, jeżeli w porę nie wyciągną wniosków z projektowanych przepisów. Nie będzie to jedyna regulacja odnosząca się do przetwarzania danych osobowych, będzie jednak z pewnością uregulowaniem podstawowym.